Thursday, April 1, 2010

hört i avtalsrörelsen

under rubriken Saker Som Provocerat Mig På Sistone vill jag nämna en fantastisk löpsedel för den lika fantastiska tidningen City Malmö, eller vad den nu kan tänkas heta här nere. knappt värt pappret den är tryckt på. det var för en vecka sen eller två när handels hade varslat om strejk ifall arbetsgivarna vägrade släppa ifrån sig sina slantar (vilket dom ju är kända för att göra), och gjorde mig så arg att jag helt glömde att jag hade kameran i väskan, så jag kan tyvärr inte återge den ordagrant. jag parafrerar,
handels kan sabba din påsk

ok, låt oss backa lite nu. det här med journalistik. visst vet vi sedan länge att det inte finns nåt som heter opartisk, framförallt inte i dagspressen, men ni låtsas ju inte ens! är det journalistik? att så tydligt ta ställning i avtalsrörelsen.

och vilka tror ni är er läskrets egentligen? arbetsgivarna? tycker ni verkligen att det är viktigare att affärerna är öppna och varorna levereras under påsken än att handelsanställda har drägliga arbetsvillkor året om? det måste ju vara det ni tror att er läskrets tycker, eller det ni vill att dom ska tycka. de handelsanställda, som utgör en stor del av oss alla och alltså säkert även er läskrets, och som förövrigt har ett av landets sämsta kollektivavtal till att börja med, försöker ni få dom - era läsare! - att skämmas för att de vill ha bättre villkor? jag hoppas folk är rakryggade nog att se er för vad ni är och slutar läsa er jävla skittidning.

3 comments:

Ondtomten said...

"så sabbar strejken din påsk" tror jag att det var. catchy.

jenny said...

mm, typ; vems sida står du på, lille vän.

em said...

Är det okej om jag länkar er på min blogg? :)